Vanaf 1 september ook hier de 12 programmapunten van FVD.
Om ervoor te zorgen dat de beleidspunten van mijn politieke partij zo breed mogelijk verspreid worden, zal ik elke dag 1 punt toevoegen aan deze site. Hier en daar zal ik een persoonlijke noot toevoegen. Van de meeste punten per onderdeel zal ik alleen de headlines kopiëren. Uiteraard verwijs ik steeds naar het integrale verkiezingsprogramma van Forum voor Democratie op de website van FVD.
De quotes tussen aanhalingstekens en cursief. Mijn persoonlijke noten in een ander kleurtje.
¨Dynamiek terug: investeren in mobiliteit, infrastructuur en innovatie.
Forum voor Democratie wil een Nederland dat bruisend in beweging is. We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen, accijnzen op brandstof, bpm en bijtelling te verlagen en trajectcontroles te schrappen. Milieuzones verdwijnen, wegenbelasting wordt eenvoudiger, met kortingen voor starters en 65-plussers. We verbreden en optimaliseren alle snelwegen om doorstroming te verbeteren en regionale economieën te versterken. We investeren in top-openbaar vervoer met langere treinen en meer bushaltes, ook in de regio. Een nieuwe luchthaven in de Noordzee en innovaties zoals hyperloops en supersnel glasvezelinternet maken Nederland toekomstbestendig. De haven van Rotterdam krijgt ruim baan. Een nieuwe kans voor Nederland: een land waar mobiliteit vrijheid betekent, iedereen vooruit kan en innovatie ons verbindt.
A. Ruim baan voor de auto
Hoge accijnzen, belastingen, milieuregels en een overdaad aan controles beknellen de vrolijke automobilist en de economie. Dit treft niet alleen de automobilist, maar ook de economie als geheel: transport, handel en lokale bedrijven worden erdoor belemmerd. Forum voor Democratie wil dat autorijden weer leuk, betaalbaar en vrij wordt. Daarom verlagen we accijnzen, schaffen we de BPM af, verlagen we de bijtelling en maken we een einde aan zinloze trajectcontroles. Flitspalen moeten altijd worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat verkeershandhaving draait om veiligheid en niet om geld ophalen. Ook willen we dat autobezitters nog maar één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto’s, en dat er kortingen blijven bestaan voor jongeren, ouderen en specifieke voertuigen zoals oldtimers, kampeerauto’s en paardenvervoer. Daarnaast investeren we in bereikbaarheid en infrastructuur. De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model. We versnellen de aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden filegevoelige trajecten in het hele land, ook buiten de Randstad. Milieuzones verdwijnen, kilometerheffing komt er niet en de aanleg van wegen wordt versneld door bureaucratie te verminderen. Zo wordt Nederland weer een mobiele grootmacht waarin vrijheid, bereikbaarheid en welvaart hand in hand gaan.
B. Openbaar vervoer
Nederland heeft een uitstekend netwerk van openbaar vervoer, maar de kwaliteit staat onder druk. Duizenden reizigers zitten dagelijks als sardientjes in overvolle treinen, vooral tijdens de spitsuren op drukke trajecten. Forum voor Democratie wil dat hier een einde aan komt door structureel meer en langere treinen in te zetten, zodat de capaciteit toereikend is en reizen comfortabeler wordt. Ook de kaalslag in de regio moet stoppen: bushaltes verdwijnen elk jaar in hoog tempo, waardoor dorpen en buitengebieden steeds moeilijker bereikbaar zijn. Dat maakt mensen afhankelijk van de auto en vergroot de ongelijkheid tussen stad en platteland. Wij willen bushaltes behouden en terugbrengen, juist om ook afgelegen gebieden bereikbaar te houden. Daarnaast zetten wij in op een betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat betekent: geen spitsheffing, betere nachtverbindingen tussen de grote steden en investeringen in alle vervoersmodaliteiten, zodat iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen. OV moet niet alleen dienen voor forenzen in de Randstad, maar het hele land verbinden – van stad tot dorp, van ochtend tot nacht. Zo blijft Nederland mobiel, bereikbaar en leefbaar voor iedereen
C. Vliegverkeer, hyperloops en de virtuele snelweg
Luchtvaart is van groot belang voor de Nederlandse economie, onze internationale positie en de vrijheid van burgers om zich te verplaatsen. Schiphol is een essentiële motor van handel en toerisme, en die rol moet worden versterkt in plaats van beknot. Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast. Tot die tijd moet Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien, terwijl ook regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad volop benut worden. Zo blijft Nederland een mondiale hub van formaat, waar luchtvaart de motor blijft van handel, innovatie en verbinding. Daarnaast kijken wij vooruit naar de toekomst van vervoer, zowel fysiek als digitaal. We willen investeren in hyperloop-technologie als supersnelle verbinding tussen steden en landen, en zorgen dat heel Nederland wordt voorzien van supersnel glasvezel internet. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid, versterken we de digitale economie en maken we Nederland klaar voor de toekomst. Ook moet vliegen betaalbaar en aantrekkelijk blijven: geen vliegbelasting, belastingvrij vliegen binnen het Koninkrijk en geen enkele beperking van korte vluchten binnen Europa. Op luchthavens moet bovendien de menselijke maat terug: reizigers moeten binnen en buiten de securityzones gebruik kunnen maken van rookruimtes. Zo wordt Nederland weer een koploper in luchtvaart, innovatie en bereikbaarheid.¨
JSW. Inderdaad: durf te dromen van meer welvaart, gepaard met meer welzijn. Niet alles verbieden en/of belasten. De overheid moet van burgers blij maken weer haar hobby maken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten